Tenta, Systemkameror och Photoshop skräcken
2011-10-05 / 13:20:37 / Allmänt

Som ni kanske vet hade jag min första tenta förra veckan i journalistik, jag hitta till tentan, åt inget av mitt godis och drack inget av min kola men skrev skrev och skrev. Alla som skrev tenta samtidigt hade dock inte samma tur som mig utan det var ett otroligt kaos innan alla fick en tenta och rätt tenta! Inte för att vara så men sådant problem har jag aldrig hörtalas om på alla tentor jag skrivit förut (i Linköping) men men så länge jag får rätt tenta och att den lämnas in för rättning så är det väl allt man kan be om?


Till veckans uppgift har vi systemkameror på schemat, det kanske inte är så svårt kan ni säga men vi får inte använda några förinställda inställningar över huvud taget - nada! Ta kort i Raw format och själv ställa in bländare, slutare, iso-tal och brännvidd för varje bild - det låter ju lätt som en plätt eller hur? usch nej... fick i alla fall ihop några bilder till slut, har ingen aning om de håller måttet men vad mer kan man göra liksom?


Nästa vecka däremot kommer det riktigt läskiga! Nej jag ska inte gå igenom tunneln på bilden utan jag talar om den stora photoshop skräcken! Jag har aldrig, aldrig, aldrig, aldrig använt något program där man ska justera sina bilder i eller vad det heter. På sin höjd har jag använd pain - det låter väl lovande? Är riktigt skraj för nästa delmoment och rent av hela den här kursen, bild och form är inte min grej, men förhoppningsvis kommer det att fungera ändå ...



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0