Söndags blogg - del 3
2011-02-20 / 15:33:37 / Allmänt

Välgörande organisationer

 

Hur många skänker bort pengar varje månad till behövande? Hur många som har pengar skänker bort pengar till behövande? Ring och skäll på dem istället för mig.

 

I början av veckan fick jag ett samtal från en välgörenhetsorganisation som jag hade valt att skänka pengar till för i en undersökning var det från just dem som mest pengar faktiskt gick fram till de behövande. Den undersökningen nämnde inte hur otrevliga de kan vara på telefon. Till och börja med nämnde de något om att det var bra att jag sänkte pengar och vad pengarna gått till osv. Sen kastar människan om samtalet helt och frågar mig ”vet du hur många det är som dör i malaria varje minut?”

 

Självklart kunde jag säga ”ja” men antog att människan då skulle tro att jag drev med den så jag sa nej. Då börja den prata om fakta och fråga mig sedan ”är det inte fruktansvärt?”. Vad är det för fråga, vem tycker inte att det är hemskt att små barn dör i malaria? Då fråga personen om jag inte kunde tänka mig att dubbla mitt månadsbidrag till dem.

 

Jag sa som det var, om jag kunde skulle jag göra det. Men sa att jag var en student och bara hade studiebidrag och ingen fast inkomst, att jag sparar för att flytta hemifrån och utöver det måste betala student litteratur och busskort varje månad. Då börja personen skälla på mig och uttryckte hur fruktansvärt dåligt det var av mig som inte kunde skänka mer än vad jag redan gjorde. Och då menar jag skälla ordentligt. Som om allt var mitt fel att det fanns fattigdom i världen och gick på och gick på, när samtalet till sist var över var jag helt slut.

 

Några veckor tidigare hade jag fått ett annat samtal från en annan organisation som jag bara skänkt pengar till då Haiti katastrofen hade ägt rum och de hade undrat lite försynt om jag var villig att bli månadsgivare till dem. När jag förklara för den att jag var student, så sluta den direkt och sa att den tyckte att det var så bra att jag skänkt pengar just då och att de fullständigt förstod. Så ska de bete sig!


Inte gå på som ånglok utan att bry sig om att den den pratar med är 20 år har en inkomst som ska räcka till studier och inte har ett jobb. Varför kan de inte ringa och skälla på dem som har arbete och som inte skänker pengar? Jag gjorde det bäst jag kunde med de pengar jag har. Tror de inte att om jag bara kunde så skulle jag vilja skänka bort alla mina pengar? Men då får jag ingen utbildning och har då ingen möjlighet att kunna hjälpa till i det långa loppet.

 

Behöver jag säga att jag numera har bytt organisation som jag sänker pengar till?


 

Visa ödmjukhet det kommer man långt med, varje situation är olika och läs aldrig innantill för då kan de gå som för SD i riksdagen.

 

I  am the one and only – Nobody I rather be


Kommentarer
Postat av: Emmapemma

det vatr bra gjort Emelie. men så dåligt av organisationen!! fy fasen!

2011-02-27 @ 16:18:59
URL: http://stillunwritten.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0