Disney + Shakespear = SANT
2009-01-28 / 19:20:34 / Allmänt

Är det någon av er som tänkt på likheterna mellan Lejonkungen och Hamlet? Nej det hade inte jag heller tills för några timmar sedan. När den upptäckten kom till mig kunde jag inte förstå hur jag möjligt inte upptäckt det tidigare. När jag såg Lejonkungen första gången var jag kanske fyra år och när jag första gången läste hamlet var jag tio. Borde jag inte då ha upptäckt sambandet tidigare under dessa iaf åtta åren? Hur som helst så hade jag inte gjort det. För er som tror att jag ramblar rapakalja här och tror att jag blivit allmänt sinnesrubbad ska jag förklara hur jag kommit underfund med detta.

1. Kungens bror mördar kungen för att få ärva kronan - inträffar i båda hamlet och lejonkungen
2. Den nya kungen visar öppet förakt mot prinsen, och lurar prinsen att tro att det han säger sig veta inte stämmer - Lejonkungen, hamlet.
3. Inleder någon form utav relation med den förra kungens fru. - lejonkungen, hamlet.
4. Prinsen ifråntas sin rätt att ärva tronen - lejonkungen, hamlet.
5. Prinsen tror sig se sin far, efter hans död och är förvirrad om det är verklighet eller inte. lejonkungen, hamlet.

Ni kanske tror att jag bara hittar på dessa samband och tolkar filmer och böcker så som jag vill, men jag skulle vilja säga att lejonkungen utan tvekan är byggd på ett av shakspears mest kända verk, hamlet. Fast med ett mycket bättre slut och med involvering av timon och pumba vilket jag tror är mycket utav det att prinsen i lejonkungen valde i frågan " att vara eller icke vara" valde att vara =)

I am the one and only - the voice of the blackout of life

Kommentarer
Postat av: jennie

You are so right sister!

2009-01-28 @ 19:37:13
URL: http://jengucci.blogg.se/
Postat av: Anonym

detta är så sant så! dags att sätta sig ned och läsa hamlet för att se om man kommer med ännu fler likheter:)

2009-02-14 @ 22:10:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0